
Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
A növekedés körgyűrűi
A körút az európai városfejlődés sajátos jelensége, amely a középkori városfalak bontása után a modern városnövekedés első hullámában született meg. A dunai monarchia államai annyiban térnek el a nyugati modelltől, hogy viszonylag későn, csak a 19. század közepén, második felében fogtak neki erődítményeik bontásához. Régiónkban a mintát kétségkívül a bécsi Ring építkezései jelentették a maguk reprezentatív, ünnepélyes stílusukkal. A bécsi példakép alapján alakították ki többek között Brünn (Brno), Pilzen (Plzeň), Lemberg (Lviv), Krakkó (Kraków) vagy Temesvár (Timișoara) városszerkezetét.
A birodalomban azonban néhány évtized múlva azonban megjelent egy karakterében, funkciójában is eltérő modell, a budapesti Nagykörút. Ennek nyomvonalát nem a középkori városfal, mélységét nem a korábban beépítetlen városkör (glacis) határozta meg, hanem egy természetes vízfolyást követve, a meglévő városszerkezetbe "belevágva", új közlekedési tengelyként jött létre. Míg a Ringnek a paloták és a közintézmények, a Nagykörútnak a villamos és a kávéházak adták meg hangulatát. A volt városfal, a Kiskörút a későbbekben már ehhez a Nagykörúthoz igazodva nyerte el városszerkezeti pozícióját, mint ahogyan a "Külső körút" is, a mai Hungária körgyűrű. Budapesti minták alapján épült fel az elpusztult Szeged, de más vidéki városok, mint pl. Kassa is igyekezett nyüzsgő forgalmú körutat létrehozni. A város növekedési körgyűrűi azonban újabb és újabb, talán kevésbé hangsúlyos kereszttengelyeket is létrehoztak, mint a volt városhatár, a körvasút vagy éppen Rákos-mente, legújabban pedig az M0-as körgyűrű.
Konferenciánkon a 150 éves Budapestet a középpontba állítva, de hangsúlyosan figyelve a 19. századi dunai Monarchia fejlődésére, szeretnénk körbejárni a körutak és a városnövekedés összefüggéseit. Nem csupán urbanisztikai, építészettörténeti megközelítéseket várunk, de olyan témákat is, amelyek a körutak, körgyűrűk városi tereivel, sajátos atmoszférájával, kávéházaival, üzleteivel, irodalmával, filmbeli reprezentációival stb. foglakoznak. Mint ahogyan a körgyűrű fogalmát sem kívánjuk az utakra szűkíteni, hanem más, adott esetben természeti (zöld gyűrűk) vagy épített (pl. lakótelepi gyűrű, ipari gyűrű) városszerkezeti elemeket is megvizsgálni.
Bővebben a témáról:
Tamáska Máté: Little Vienna - Little Budapest: Ring Boulevards of Three Midsized Towns in the Habsburg Empire, 1848-1920. In: Thomas, Adam: Yearbook of Transnational History 3.Vancouver, Kanada : Fairleigh Dickinson University Press (2020) pp. 33-54. , 22 p.
Ekler Dezső - Tamáska Máté: Ringstrassen im Vergleich : Varianten auf eine städtebauliche Idee in Wien, Budapest und Szeged. In: Ringstrassen [!Ringstraßen] : kulturwissenschaftliche Annäherungen an die Stadtarchitektur von Wien, Budapest und Szeged, (12). pp. 25-59. (2016)
________________________
A konferencia nyelve: német és angol.
A konferencia helyszíne: Collegium Hungaricum, Bécsi Magyar Történeti Intézet
Időpont: 2023 november (a pontos nap a későbbiekben kerül pontosításra)
________________________
Szervezők:
Prof. Tamáska Máté, TérTár műhely (szakmai felelős)
Dr. Bertényi Iván, Bécsi Magyar Történeti Intézet (intézményi vezető)
Az előadók útiköltségét és szállását a BMTI biztosítja.
________________________
Jelentkezni a tertar.kotetek@gmail.com email címen, Tamáska Máté szervezőnél lehet.